Online Marketing trends van 2021

Online reclame betrouwbaarheid daalt

Deep fakes nemen de digitale media over. Langzaamaan wordt het niet meer te herkennen of een video, foto of audiofragment nep of echt is. Nieuws, over marketing maar ook politiek, wordt daardoor minder betrouwbaar. In reactie daarop volgen strengere internetregels vanuit de overheid. 

Online marketing en privacyschending problemen

Online adverteerders mogen vanwege de angst voor privacyschending steeds minder data verzamelen van de websitebezoekers. Remarketing en interesse targeting wordt steeds verder verbannen. Zeker politieke interesses en interesses op basis van demografie (leeftijd, geslacht, locatie) kun je straks niet meer op inspelen. 

Door mensen met een specifieke politieke voorkeur een nepbericht te tonen, waarin die voorkeur versterkt of juist verandert wordt, heeft de adverteerder een machtig middel in handen. Dit is al bewezen door Rusland, die tijdens de Amerikaanse verkiezingen verschillende boodschappen toonde aan mensen met verschillende politieke voorkeuren.

Google en Facebook bepalen het nieuws

Google en Facebook zijn nu al bezig met het verbannen van online advertenties die inspelen op die interesses. Ze keuren zelfs advertenties af die inspelen op complottheorieën of die het woord ‘corona’ noemen. Ook advertenties die ‘misinformatie’ verspreiden worden geannuleerd. De vraag is dan natuurlijk wie bepaalt wat echte en misinformatie is. Uiteindelijk hebben de moderators van Google die macht steeds meer in handen. Niet de adverteerders.

Hoe denk jij hierover: heb jij het gevoel dat je als adverteerder de macht nog in handen hebt?

Plaats een reactie