Online reclame betrouwbaarheid daalt
Deep fakes nemen de digitale media over. Langzaamaan wordt het niet meer te herkennen of een video, foto of audiofragment nep of echt is. Nieuws, over marketing maar ook politiek, wordt daardoor minder betrouwbaar. In reactie daarop volgen strengere internetregels vanuit de overheid.
Online marketing en privacyschending problemen
Online adverteerders mogen vanwege de angst voor privacyschending steeds minder data verzamelen van de websitebezoekers. Remarketing en interesse targeting wordt steeds verder verbannen. Zeker politieke interesses en interesses op basis van demografie (leeftijd, geslacht, locatie) kun je straks niet meer op inspelen.
Door mensen met een specifieke politieke voorkeur een nepbericht te tonen, waarin die voorkeur versterkt of juist verandert wordt, heeft de adverteerder een machtig middel in handen. Dit is al bewezen door Rusland, die tijdens de Amerikaanse verkiezingen verschillende boodschappen toonde aan mensen met verschillende politieke voorkeuren.
Google en Facebook bepalen het nieuws
Google en Facebook zijn nu al bezig met het verbannen van online advertenties die inspelen op die interesses. Ze keuren zelfs advertenties af die inspelen op complottheorieën of die het woord ‘corona’ noemen. Ook advertenties die ‘misinformatie’ verspreiden worden geannuleerd. De vraag is dan natuurlijk wie bepaalt wat echt en wat misinformatie is. Uiteindelijk hebben de moderators van Google die macht steeds meer in handen. Niet de adverteerders.
Verzamel eigen data
Het is voor online marketeers steeds belangrijker om zelf data van (potentiële) klanten te verzamelen. First party data. Dat is de toekomst. Als je daar nu al op inspeelt zul je minder problemen ervaren wanneer in de toekomst de targeting-opties van Google en Facebook zelf nog minder worden.
Voor nu kan je gemakkelijk een eigen (potentiële) klanten bestand opbouwen door via Google en Facebook campagnes emailadressen te verzamelen. Als zij goedkeuring geven dat je die gegevens voor marketing gebruikt ben jij ingedekt.
Blijf je verder informeren over hoe platformen als Google en Facebook werken en blijf checken waar ze mee bezig zijn. Om voorop te blijven lopen en te voorkomen dat je straks minder resultaat behaalt.
Deprecated: str_contains(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /home/u148825p153695/domains/onlinemarketingnieuws.nl/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 2662