Online Marketing trends van 2024

Online reclame betrouwbaarheid daalt

Deep fakes nemen de digitale media over. Langzaamaan wordt het niet meer te herkennen of een video, foto of audiofragment nep of echt is. Nieuws, over marketing maar ook politiek, wordt daardoor minder betrouwbaar. In reactie daarop volgen strengere internetregels vanuit de overheid. 

Online marketing en privacyschending problemen

Online adverteerders mogen vanwege de angst voor privacyschending steeds minder data verzamelen van de websitebezoekers. Remarketing en interesse targeting wordt steeds verder verbannen. Zeker politieke interesses en interesses op basis van demografie (leeftijd, geslacht, locatie) kun je straks niet meer op inspelen. 

Door mensen met een specifieke politieke voorkeur een nepbericht te tonen, waarin die voorkeur versterkt of juist verandert wordt, heeft de adverteerder een machtig middel in handen. Dit is al bewezen door Rusland, die tijdens de Amerikaanse verkiezingen verschillende boodschappen toonde aan mensen met verschillende politieke voorkeuren.

Google en Facebook bepalen het nieuws

Google┬áen┬áFacebook┬ázijn nu al bezig met het verbannen van online advertenties die inspelen op die interesses. Ze keuren zelfs advertenties af die inspelen op complottheorie├źn of die het woord ‘corona’ noemen. Ook advertenties die ‘misinformatie’ verspreiden worden geannuleerd. De vraag is dan natuurlijk wie bepaalt wat echt en wat misinformatie is. Uiteindelijk hebben de moderators van Google die macht steeds meer in handen. Niet de adverteerders.

Verzamel eigen data

Het is voor online marketeers steeds belangrijker om zelf data van (potenti├źle) klanten te verzamelen. First party data. Dat is de toekomst. Als je daar nu al op inspeelt zul je minder problemen ervaren wanneer in de toekomst de targeting-opties van Google en Facebook zelf nog minder worden.

Voor nu kan je gemakkelijk een eigen (potenti├źle) klanten bestand opbouwen door via Google en Facebook campagnes emailadressen te verzamelen. Als zij goedkeuring geven dat je die gegevens voor marketing gebruikt ben jij ingedekt.

Blijf je verder informeren over hoe platformen als Google en Facebook werken en blijf checken waar ze mee bezig zijn. Om voorop te blijven lopen en te voorkomen dat je straks minder resultaat behaalt. 

Plaats een reactie


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/u148825p153695/domains/onlinemarketingnieuws.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 5309

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/u148825p153695/domains/onlinemarketingnieuws.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 5309

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/u148825p153695/domains/onlinemarketingnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/really-simple-ssl/class-mixed-content-fixer.php on line 107